Bedrijfsopdrachten
Project gestuurd onderwijs sluit goed aan bij het samenwerken met bedrijven om realistische en authentieke opdrachten uit te voeren. Door een consistente onderwijsmethodiek gedurende de hele opleiding te hanteren, leren studenten gestructureerd projecten vorm te geven. Hoewel er verschillende manieren zijn om een project succesvol af te ronden, blijkt uit ervaring dat veel bedrijven bekend zijn met een zes-fasen-methodiek.
Het woord “project” kan ook gezien worden als een acroniem voor een aantal Engelse kernwoorden: Purpose, Result, Organisation, Joy, Excellence, Communication, Teamwork. Het woord “Joy” benadrukt dat het uitvoeren en succesvol afronden van een project iets is waar je blij van wordt. Tot nu toe blijkt dat zowel studenten als docenten energie halen uit projectonderwijs. Voor studenten is het vooral belangrijk dat de projecten aansprekend en betekenisvol zijn. Docenten vinden vreugde in de soms onverwachte resultaten die studenten behalen.
Gepersonaliseerd onderwijs richt zich op de ontwikkeling van regie over het leerproces, eigenaarschap, motivatie en betrokkenheid van de student. Het vormgeven van gepersonaliseerd onderwijs is maatwerk en er is geen standaardoplossing die voor alle teams werkt. Samen met onderwijsinstellingen geven we vorm en inhoud aan project gestuurd onderwijs, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met gepersonaliseerd leren.
In kader van Internationale programma COVE SEED waarbij ROC Midden Nederland partner is, wordt de samenwerking in kader van bedrijfsopdrachten als “best practices” gepresenteerd, hieronder een korte presentatie hiervan